Wisselmotor gerepareerd

Weer een defecte motor. De 2e in korte tijd.

 

Na vervanging en aansluiting kan de dienst weer ongestoord verlopen.

Eurobahn Flirt opnieuw buiten dienst

Opnieuw geeft een motor van de Liliput Eurobahn Flirt problemen. Nu de andere. Hij loopt vaak in aan, in ieder geval één kant uit.

 

Een nieuwe motor besteld bij N-Spoor store. Nu maar afwachten.

Wisselmotor doorgebrand

Een van beide spoelen van een SEEP wisselmotor is doorgebrand, waardoor de rijweg niet goed meer gelegd kan worden.

Ik heb 2 nieuwe motoren besteld bij Piet Peetoom van GM&S. 

Fleischmann 7363 met nieuwe motor

Om het gedrag van de Intercities met NS 1704, NS 1734 en NMBS 1186 te verbeteren zijn alle drie nieuwe MAXON motoren ingebouwd door Peter Kramer van Digitaalservice.

 

En dat tot volle tevredenheid. De treinen rijden, uiteraard na zorgvuldig inregelen, nu voortreffelijk en soepel.

Eurobahn Flirt weer in dienst

Sinds enkele weken is de Eurobahn Flirt weer in volledige dienst. Lilliput heeft vanuit Berlijn een nieuwe motor en veertjes voor het positioneren van de Jacobs-draaistellen gestuurd. Bij onderzoek in het najaar bleek, dat 1 motor het nog deed. Na uitbouw van de defecte motor kon het stel wel rijden zij het op aangepaste instellingen. 

De defecte motor bleek naar de ene kant wel en naar de andere kant niet vanzelf te starten. Echte defect dus niet, maar zo'n gesloten motor laat zich slecht repareren.

Helaas zou de motor pas in de winter weer leverbaar zijn; dat duurde dus even.

Maar inmiddels voert hij weer trouw zijn dienst uit.

Eurobahn Flirt buiten dienst

Helaas is de Eurobahn Flirt van Lilliput buiten dienst gesteld wegens defect. Beide motoren zijn stilgevallen. De verlichting brandt wel, zij het zwak. Vermoedelijk is het een bedradingskwestie, maar het is al de 2e keer.

 

Ik ga hem eerst zelf maar eens proberen onder handen te nemen.

 

De dienst wordt nu alleen door de DB218 met Silberlinge waargenomen.

Windmolen

Onlangs is ook in Zuid-Limburg een windmolen geplaatst. Midden in het heuvelland en wel in de buurt van Schin op Geul.

PCC 1000 weer in gebruik

Vanaf vorige week heb ik de PCC 1000 historische tram weer in gebruik genomen. Een inspectie en schoonmaakbeurt was toch voldoende. Dus rijden er nu weer 4 trams rond.

Unieke rails reiniging

Via de website van de Modelbouwspoorclub Emmen kwam ik op het spoor van een unieke reinigingsvloeistof voor de rails. Het is ATF (Automatic Transmission Fluid), een vloeistof, waarmee kennelijk automatische versnellingsbakken worden gevuld.

Ik heb er een litertje van gekocht, waar je je verdere leven genoeg aan hebt. Met een wattenstaafje breng je zo om de 2-3 meter op de spoorstaven een beetje vloeistof aan, dat door door de treinen al rijdend wordt verspreid. Dat leidt eerst tot een beetje slippen hier en daar, en sommige anti-slipbandjes moet je daarna even ontvetten, maar binnen enkele dagen is dat allemaal over. 

Geweldig, de boel rijdt soepel als nog nooit.

Zie de link http://www.msc-emmen.nl/2015/02/het-reinigen-van-model-rails-met-atf-olie-automatic-transmission-fluid/

0 Berichten

Voeding voor verlichting

De bruggelijkrichter van mijn voeding voor verlichting klapte er bij herhaling uit, met name wanneer alles tegelijk weer wordt ingeschakeld na een noodstop. 

Het was een 10A exemplaar, terwijl er in volle belasting ca 6,6A loopt. Genoeg zou je denken.

Maar naast LEDs zijn er nog ca 100 gloeilampjes (Viessmann), weliswaar met voorschakelweerstand van 150 Ohm, maar de koude start kan een probleem zijn.

Ook een 15A exemplaar gaf de geest. Nu zit er 50A, en die houdt het goed uit.Met provisorische koelvinnen!

Eigenlijk zouden de lampjes op een gewone trafo moeten en alleen de LED's op gelijkspanning. Maar helaas, de groepen zijn gemengd.

0 Berichten

Nieuwe versie MPC

De software waarmee de baan wordt bestuurd heeft een update gekregen, van 3.8 naar 3.9.

Het lijkt er nu op, dat een aantal zaken die in 3.8 goed geregeld waren, nu niet goed werken. Ook nieuwe functies doen niet altijd wat ze moeten doen, alsthans wat ik denk dat ze zouden moeten doen.

Ik noem de belangrijkste:

- het seinstelsle van NS werkte heel goed (afgezien van het ontbreken van P-seinen), maar in de update tonen de voorsignalen voor een stoptonend (rood) of beperkte snelheid tonend (groen knipper m/z cijfer) sein zeer vreemde beelden, zoals rood/geel knipper.

- het is nu mogelijk lange omrij-rijopdrachten, die dus het station in en weer uit gaan, gefaseerd vrij te geven. Gevolg is echter, dat een trein halverwege langs een perron kan blijven staan, dat te kort is; daarom werd ook een omrij-rijopdracht gekozen.

 

Deze punten zijn onder de aandacht van de programmeur gebracht en zullen ongetwijfeld worden opgelost.

0 Berichten

Nieuwe oscillator voor pulscodemodulatie

MPC gebruikt een oscillator om de benodigde driehoekspanning op te wekken, waarmee op de blokkaarten de pulsbreedte modulatie wordt gemaakt. De tot nu toe voor MPC gebruikte oscillator blijkt niet altijd stabiel te zijn of te blijven. 

 

Op aanraden van onze MPC-vrienden van de modelbaan van Nienoord (Leek) heb ik een nieuwe oscillator van een zwitserse treinfanaat geïnstalleerd. Het resultaat is frappant. Alle motoren lopen veel soepeler. 

 

Wel moest ik uiteraard alle treinen opnieuw inregelen wat betreft minimale en maximale snelheid en de andere parameters. Maar dat loont zich bijzonder. Alle modernere motoren en ook heel wat oudere draaien aanzienlijk soepeler en rustiger. Het aanloopgedrag is verbeterd, kortom een groot succes.

 

Met het herdefinieren van de treinparameters met ik bijna klaar....

1 Berichten

Puntstuk schakeling bij engelse wissels

Alle door mij gebruikte PECO code 55 wissels beschikken over zogenoemde electrofrog, oftewel, geleidende puntstukken. Die moeten dus elektrisch geschakeld worden naar de stand van het wissel. De door mij gebruikte wisselmotoren van SEEP (PM1) beschikken over een tamelijk simpele omschakelaar op de pen, die de tongen omlegt. Deze maakt in beide uiterste standen contact met behulp van een beweeglijk ringetje. Helaas is de slag bij spoor N zo kort, vooral bij engelse wissels, dat dit contact naar verloop van tijd niet meer safe is. 

Ik heb daarom besloten een bi-stabiel relais met de wisselaandrijving mee te schakelen, dat de omschakeling van het puntstuk overneemt. Hiervoor heb ik bij Conrad een OMRON relais type G6AK-274P gevonden. Bij 2 engelsmannen is dat nu geïnstalleerd. En werkt naar behoren. Bij wissels lijkt het vooralsnog niet nodig te zijn.

0 Berichten

Nieuwe inzet NS 1208 en NS 1150

Inmiddels is NS 1208 ingezet voor de ICN. Hij lost daarmee de oude 1310 af, waarvan de koolborstels het helaas hebben laten afweten. 


NS 1150 is ingezet voor het overbrengen van ledig materieel.

0 Berichten

1100 en 1200 serie gereviseerd

Vandaag heb ik mijn 1117, 1127, 1150, 1208 en 1221 weer opgehaald van de revisie bij Digitaalservice in Almere.

Peter Kramer heeft deze van nieuwe MAXXON motoren voorzien. Hierdoor heb ik bijna het hele regelbereik van 4-15V beschikbaar voor de regeling. 

Vanaf vandaag zullen ze weer worden ingezet voor de diverse treinen. 

De 1150 en 1208 reden tot nu toe gezamenlijk in een leeg materieel trein. Ik ga nog bekijken hoe dat gaat worden.


Daarnaast heb ik bij Digitaalservice ook een USB camera aangeschaft. Die past op een plattebakwagen. Ik ga daarmee experimenteren voor opnames vanuit de rijdende trein. Let op, de komende maanden zal daarvan wel iets gaan verschijnen.

0 Berichten

Storing gevonden en opgelost!

Eindelijk is de storing gevonden!

Door het logisch traceren van een mogelijk gestoord signaal (namelijk het ReadData signaal vanuit de elektronica naar de computer) heeft mijn Duitse collega-hobbiest bedacht welke route van dat signaal doorgemeten zou moeten worden, van interface kaart 8500 naar de ISA kaart in de computer.

En waarachtig:

Op de 8500 werd een breuk in de geleidebaan gevonden vlak naast een soldeerpunt, waar een draad naar de interfacuitbreiding zit aangesoldeerd (zie de foto). Dat is een kwetsbaar punt, want die draden breken nogal eens als de kaarten worden uitgenomen bij werkzaamheden. Nadat over de onderbreking een stukje draad was gesoldeerd, was alles weer in orde. Grote opluchting.

Nu begint de grote schoonmaak, want 1,5 maand niet rijden betekent stof en aanslag. Roestrijden dus!

0 Berichten

Storing zoeken

Nog steeds wordt er driftig gezocht.

Alle interface testen faalden, dus ik heb alle (3) IC's op de 8500 intderface kaart vervangen.

Daarnaast de contacten van de ISA kaart in de computer schoongemaakt, alle IC's even eruit en weer erin, de verbindingskabel van computer naar elektronica doorgemeten. Alles zonder resultaat.

Nu toch maar een mailtje naar de grote baas van MPC in Duitsland.


Algehele Storing!!

Algehele storing.

Het treinverkeer ligt in een klap helemaal plat.

De elektronica of het programma reageert niet meer op de baan.

Helaas, ik zal moeten gaan testen, waar het probleem zit.

Arnold Düwag tram weer in bedrijf

De Arnold tram is bij Digitaalservice in revisie geweest en van een nieuwe motor (Maxxon) voorzien. Hij loopt nu als een zonnetje. Inmiddels heb ik nog wel een beetje schaaf- en vijlwerk moeten doen om te zorgen, dat hij de scherpe bochten in de binnenstad van Maastricht kon nemen. Maar dat is gelukt. 

 

We draaien nu weer een volledige omloop met 4 trams.

Test met Beeldschermbesturing

Naar aanleiding van een probleem met de relaisaansturing van MPC (de relais en daarmee de verlichting schakelt regelmatig kort uit en weer aan) kreeg ik contact met een ervaren MPC gebruiker uit Duitsland, die mij enthousiast maakt om de sinds enkele jaren bestaande mogelijkheid voor besturing via het beeldscherm uit te proberen.

Hij was zelf zo vriendelijk de benodigde ontwerpen van mijn baan alvast klaar te maken. Ik schafte een demo-versie aan en sindsdien draai ik in simulatie met veel plezier het treinverkeer op de ZLMS via het beeldscherm.

We gebruiken dit nu om de besturing zodanig te optimaliseren, dat er geen filevorming meer optreedt.

Beeldscherm lay-out van een deel van de baan.

Hierboven een voorbeeld van het uiterlijk van het scherm. Er zijn tal van knoppen te zien, bijvoorbeeld per blok om rijwegen te schakelen. Er kunnen verschillende uitsnedes van de totale baan worden getoond.

0 Berichten

Arnold tram Düwag in revisie

Vandaag heb ik mijn oude Arnold 2984, de rood-gele 2-wawen Düwag tram, opgestuurd naar Digitaalservice.nl in Almere. Er komt een nieuwe motor in, een borstelloze Maxxon. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Voetgangersbrug Maastricht geplaatst

Vandaag is de voetgangersbrug op station Maastricht definitief in gebruik genomen. De eerste reizigers zijn er al op gesignaleerd.

De brug is voor de veiligheid voorzien van 2 lantarens boven de beide middelste trappen.

Op de kopsporen staan de beide GTW's gereed voor vertrek.

Nieuwe Portram vervangt de zwarte

Vandaag is de bestelde en langverwachte nieuwe tram van Kato binnen gekomen ter vervanging van de TomyTec (zie 30-4-2014).

Het betreft de Portram TLR 0605 van Kato (14-801-8). Een vrolijk beschilderde versie van de tram, die de dienst in Toyama uitvoert.

Zwarte tram vervangen

De zwarte tram van Centram bleek niet van Kato maar van TomyTec te zijn. En dat is toch een heel verschil: geen vrije doorkijk en geen verlichting. Daarom heb ik hem toch maar teruggebracht.

 

Ik zag op het web een echte Kato, nummer 14-801-8, een tram van Portram in vrolijke beschildering. Die is nu in bestelling.

Veolia GTW 2/8

10-05-2014: Veolia GTW 2/8 op de heuvellandlijn ter hoogte van de buitenwijken van Maastricht.
10-05-2014: Veolia GTW 2/8 op de heuvellandlijn ter hoogte van de buitenwijken van Maastricht.

Vandaag heb ik de Veolia diesel-3 (GTW 2/8) van Piko aangeschaft. Een prachtig model. Deze gaat naast de 2-delige GTW 2/6 de dienst op de Heuvellandlijn invullen.

 

Het zou ook wel eens mijn laatste aanschaf kunnen zijn, want het begint aardig vol te worden op de baan.

Centram 9000

Vandaag is er weer een tram bijgekomen; de Centram 9000 van Kato in het zwart. Er rijden nu 3 trams achter elkaar op het circuit van 14 blokken. Ruimte genoeg dus.

Nieuwe NS 1312 geel-grijs

Op 3 april 2014 werd de zojuist uitgekomen Startrein NS 1300 in geel-grijs aangeschaft. Het werd nummer 1312. 

Deze loc wordt ingezet ter vervanging van de oude Minitrix NS 1208 met NS 1150 in opzending (dubbeltractie), die niet zo mooi meer rijdt.

De oudjes worden nu ingezet in de stofzuigtrein, waarbij ze de recente ITL Class 77 vervangen. 

Deze laatste fungeert als invalloc, zolang geen regulier emplooi in gevonden.

Storing! Gebroken wisseltong

Vandaag constateerde ik, dat treinen voortdurend ontspoorden op een wissel, waar dat nooit eerder het geval was. Wat bleek, het bewegende deel van een wisseltong bleek los te zijn geraakt bij het draaipunt, waar het aansluit op het vast deel van de tong.

 

Ik heb het probleem opgelost door bewegend en vast deel met een beetje soldeer aan elkaar vast te zetten. Mocht dat niet voldoende blijken, dan overweeg ik een dun draadje mee te solderen.

 

In het uiterste geval zou het wissel moeten worden vervangen. Gelukkig is het goed toegankelijk.

 

Ik verdenk mijzelf ervan te onvoorzichtig met het poetsblokje over de wissels te gaan. Dat moet dus duidelijk heel voorzichtig gebeuren voortaan.

 

Update!

Helaas was het vast solderen van de tong niet voldoende. Ik heb er nu een heel dun koperdraadje langs gesoldeerd. Vooralsnog gaat dat goed.

Trambaan in bedrijf

De HTM in Maastricht!
De HTM in Maastricht!

Vandaag is de trambaan met de HTM PCC 1000 in bedrijf gegaan. Alle haltes en afremmingen etc zijn ingeregeld. Helaas is de andere tram (gelede tram van Arnold) niet betrouwbaar genoeg. Op de een of andere manier heeft die meer spanning nodig, dan ik kan leveren. Of is de stroomafname niet betrouwbaar genoeg.

 

Het wordt dus tijd om te zien naar een extra tram. Er kunnen zeker 3 of 4 tegelijk (nou ja, om de beurt) rijden, in ieder geval op de baan zijn. Voorlopig kunnen de burgers vervoerd worden.

Probleem met computer-interface

Op dit moment gebruik ik een parallelle bus interface op een kaart met een ISA slot in de computer. Nu wordt een ISA slot niet vaak meer geleverd, dus om voor een andere computer, bijvoorbeeld een laptop, gereed te zijn wilde ik de beschikbare interface via de parallelle printerpoort testen. Het lukt me echter niet de kaart functionerend te krijgen.

Exploitatie en onderhoud

De laatste weken ben ik vooral bezig geweest met bij aanpassen van de verschillende exploitatieregels. Zo zijn wat routes en rijopdrachten aangepast.

 

Daarnaast heb ik geexperimenteerd met een nieuwe instelling van de programmatuur. Het was al mogelijk om aan te geven, dat een trein niet moet stoppen bij de aangewezen Stopsectie, maar zodra hij geheel in het blok is. Daarmee is het mogelijk een trein aan het begin van een perron te laten stoppen, bijvoorbeeld omdat daar de toegang tot het perron is. Deze instelling kan voor lange en korte treinen apart ingegeven worden. Uiteraard wordt altijd gestopt als de Stopsectie bereikt is.

 

Een nieuwe mogelijkheid is nu om aan te geven, dat niet bij geheel binnen het blok zijn wordt begonnen met afremmen tot halt, maar pas 0-10 seconden later. Het bleek lastig om hiermee reproduceerbare resultaten te krijgen. Uiteindelijk heb ik het op 1 plek ingevoerd (Schin op Geul hoofdsporen), waar door omstandigheden aan een kant een lange stopsectie is ingebouwd en de treinen direct na binnenkomt in de bloksectie na het overpad moeten stoppen.

Flirt terug van weggeweest.

Flirt klaar voor vertrek uit Sittard
Flirt klaar voor vertrek uit Sittard

Eindelijk is mijn Flirt van Eurobahn (Liliput) terug van reparatie. Ere waren steeds problemen met één motor, die niet wilde starten. En met één werkende motor komt de zaak echt niet in beweging.

 

Dat was al de tweede keer. De eerste keer na een klein jaar dienst waren er ook problemen, die toen niet afdoende verholpen zijn.

 

Nu zijn beide motoren vervangen (onder garantie) en hij rijdt weer als een zonnetje. Dank dus aan de importeur HobbyTime.

0 Berichten

De Hondekop is binnen!

De Hondekop in Sittard!
De Hondekop in Sittard!

Vandaag heb ik de Piko Hondekop in de groene uitvoering binnen gekregen. Super model! 

 

Uiteraard heb ik hem direct op debaan gezet. Voorlopig krijgt hij een route gelijk aan de DDM-2. Maar ik wil een aparte route gaan maken over dredriehoek Sittard-Maastricht-Valkenburg-Heerlen-Sittard. Moet even bedenken, waar ik hem in de tussentijd kwijt kan. Ik heb eigenlijk geen opstelsporen over, dus misschien moet hij wel via het schaduwstation opkomen en afgaan.

Eurobahn FLIRT is binnen!

Eurobahn halterend in Sittard
Eurobahn halterend in Sittard

Vandaag is mijn bestelde Eurobahn Flirt van Liliput binenngekomen. Een prachtig model van dit 4-delige treinstel. Direct op de baan geprobeerd natuurlijk.

 

Hij zal worden ingezet op het grensverkeer tussen Heerlen en Maastricht via België en Duitsland (de klimspiraal in de berg), net als de Silberlingen. De lijn wordt vanuit beide grenssteden uitgebreid tot Sittard.

MRCE BR 189 komt tot inzet

Gelukkig heb ik een mooie zwarte BR 189 van MRCE op de kop kunnen tikken. Deze zware machine gaat ingezet worden als trekkracht voor een imposante kalktrein.

Station Maastricht operationeel

Na veel werk is nu ook station Maastrciht in bedrijf. Het kostte wat hoofdbrekens, om de noordelijke toegang in de beschikbare ruimte te persen. Daar ontspringen immers de lijnen naar Sittard (hoffdlijn) en de lijn naar Valkenburg (Heuvellandlijn). 

 

Zie voor een beschrijving hier.

Station Heerlen technisch gereed

Station Heerlen kwam op 24 juli 2010 in bedrijf. Het vormt de verbindign tussen Duitsland en Sittard, met daarnaast aftakkingen naar Kerkrade Centrum (Miljoenenlijn) en naar Schin op Geul (Heuvelland lijn).

 

Zie hier voor een uitvoerige beschrijving.

Station Sittard technisch gereed

Sittard gereed, gezien richting noord
Sittard gereed, gezien richting noord

Vandaag is het station Sittard technisch gereed gekomen. Het is aangesloten aan het schaduwstation, zodat er pendelverkeer tussen schaduwstation en Sittard kan worden ingezet.

 

Zie voor een beschrijving hier.

Schaduwstation technisch gereed

Het schaduwstation is nu geheel klaar, aangesloten en technisch getest. Het ligt er mooi bij. Zie voor een beschrijving hier.

Bouw frame

Onderbouw nagenoeg gereed
Onderbouw nagenoeg gereed

6 september 2009 was de grote dag, dat de eerste paal geslagen werd, d.w.z. de eerste lat werd aan de muur bevestigd. Alle hout was gehaald en mijn zoon Martin en ik konden aan de bouw van de tafel beginnen.

Ontwerp

In de maanden juli tot september 2009 is gewerkt aan het ontwerp van de baan, nadat de keuze was gevallen op de driehoek Sittard-Maastricht-Heerlen als inspiratiebron. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van het programma Winrail®. Het wordt allemaal wel mooi beschreven in de handleiding en de help bij het programma, maar in de praktijk is het nog niet zo eenvoudig om met flexibele rails een fatsoenlijk strak geheel te krijgen. Om dan ook de hoogtes er goed in te krijgen is weer opnieuw een uitdaging. Aan invulling van het landschap en 3-D weergave heb ik me maar niet gewaagd. Wel heb ik een aantal lagen toegepast:

  • de sporen, die in het zicht liggen
  • de sporen in tunnels
  • de sporen naar en van het schaduwstation
  • de trambaan
  • het frame van de tafel

Hierdoor konden verschillende views op het geheel apart worden afgedrukt

Lay-out alle sporen behalve het schaduwstation
Lay-out alle sporen behalve het schaduwstation
Lay-out schaduwstation
Lay-out schaduwstation