Heerlen

Laatste update: 2017-06-19

Het station Heerlen bevat de essentiële stationssporen 201 t/m 205. Toegevoegd zijn de sporen 31 en 32 als opstelsporen.

 

Rechts naar het oosten loopt de aansluiting naar Kerkrade Centrum (het Miljoenenlijntje) en de verbinding naar Duitsland. De laatste is hier in model dubbelsporig uitgevoerd, en leidt naar Maastricht via België. Daarom zijn de sporen 202 en 205 in model ook doorgaande sporen. In werkelijkheid zijn deze tot kopsporen gereduceerd.

 

In het actuele sporenplan zien we aan de westkant (linksboven) de lijn naar Sittard (via Hoensbroek) en afbuigend naar het westen de Heuvellandlijn naar Schip op Geul en Valkenburg. Aan de andere (oost-) kant loopt de lijn naar Aachen, waarvan tevens de miljoenenlijn naar Schin op Geul aftakt.

 

Heerlen:

  • 4 doorgaande perronsporen
  • 1 doorgaand spoor
  • 2 opstelsporen
  • 9 wissels
  • 1 kruiswissel
  • 4 hele engelse wissels
  • 17 seinen
  • 2 dwergseinen

 

Aansluitingen:

  • Sittard (west)
  • Duitsland (oost)
  • Kerkrade C (oost)

 

Technisch gereed:

24 juli 2010


Hieronder een schets van de spoorkaart van Heerlen.

Spoorkaart van Heerlen
Spoorkaart van Heerlen

Hieronder geef ik de schematische lay-out van Heerlen in model. Het schema is 180º gedraaid t.o.v. de bovenstaande spoorkaart van de werkelijkheid. De lijn naar Aachen is in model vervangen door een (in de berg gelegen) verbinding naar de zuidzijde van Maastricht.

In augustus 2010 was het station Heerlen technisch gereed. Ook de verbinding met Sittard was functioneel, zodat al over een ruimer traject kon worden gependeld (Heerlen - Sittard - Schaduwstation).

 

Op de achtergrond ziet u de lange bocht vanuit Sittard helemaal buitenom naar het nog te bouwen Maastricht.