Sittard - Heerlen

Kenmerken

  • van +17 cm (Sittard) tot +26 cm (Heerlen)
  • totale lengte 5,5 m
  • helling 1,6%
  • dubbel-enkelspoor
  • 3 blokken per spoor
  • 1 tunnel
  • spanningsscheiding aan ingang naar Sittard
  • gereed: 31 mei 2010

Ligging

De brug over de zuidelijke sporen van Sittard
De brug over de zuidelijke sporen van Sittard

Het linker spoor vanuit Sittard neemt een scherpere bocht naar links, onder het wegviaduct door.

 

De lijn naar Maasstricht duikt onder die naar Heerlen door
De lijn naar Maasstricht duikt onder die naar Heerlen door
De tunnelingang richting Heerlen
De tunnelingang richting Heerlen

De lijn klimt daarna omhoog om de lijn naar Maastricht en de rivier de Geul te kruisen, waarna hij een tunnel induikt, zie de lijn rechts op de foto.

Uit de tunnel komend wordt station Heerlen bereikt (zie foto onderaan).

Sittard naar het noorden gezien, richting de tunnel naar het schaduwstation
Sittard naar het noorden gezien, richting de tunnel naar het schaduwstation

Aan de noordkant van Sittard volgt het spoor naar het schaduwstation na een korte tunnel en een smalle insnijding een lange definitieve tunnel tot aan het ondergrondse schaduwstation.

Station Heerlen in de bouwfase, gezien in de richting van Sittard
Station Heerlen in de bouwfase, gezien in de richting van Sittard