Traject Sittard-Maastricht

De insnijding tussen Heerlen en Valkenburg. Rechts de lijn van Sittard naar Maastricht met wisselverbinding waar de Europobahn Flirt op weg is naar Maastricht; links de lijn vanuit Sittard richting schaduwstation, waar de DB 18 met de Rheingold zojuist de tunnel verlaat.

Kenmerken

  • van +17 cm (Sittard) tot +12 cm (Maastricht)
  • totale lengte 16,5 m
  • helling vrijwel 0
  • dubbel-enkelspoor
  • 5 blokken per spoor
  • wisselverbinding halverwege
  • 2 tunnels
  • spanningsscheiding aan ingang naar Maastricht
  • gereed: 17 september 2010

Ligging

Vanuit Sittard vertrekt de lijn als rechtse tak in zuidelijke richting. Na een grote bocht naar links en het kruisen van een wegviaduct volgt de lijn de voet van een heuvelrug. Parallel eraan loopt de tramlijn vanuit Sittard.

De lijn blijft laag, duikt onder een weg door en kruist het riviertje de Geul, waarbij de lijn van Sittard naar Heerlen hoog over passeert. Hierna duikt de lijn in een tunnel.

In het midden de lijn van Sittard in de richting van Maastricht. Rechts de hooggelegen lijn van Sittard naar Heerlen en links de Miljoenenlijn tussen Kerkrade en Schin op Geul
In het midden de lijn van Sittard in de richting van Maastricht. Rechts de hooggelegen lijn van Sittard naar Heerlen en links de Miljoenenlijn tussen Kerkrade en Schin op Geul

Komende uit de tunnel volgen we de insnijding tussen Valkenburg en Heerlen (zie foto boven) en duiken opnieuw een tunnel onder de berg bij Valkenburg.

Komende uit de tunnel voegt de lijn zich bij de Heuvellandlijn uit Valkenburg. Samen lopen ze om de stad en de haven heen en komen het station van Maastricht binnen.