Achtergrond

Laatste update: 2016-10-06

Het plan

Railbus op Miljoenenlijn
Railbus op Miljoenenlijn

In de zomer van 2007 nam het plan om een nieuwe modelbaan te bouwen vaste vorm aan. We waren dat voorjaar verhuisd naar een “leeftijdsbestendige” bungalow. De zolderverdieping daarvan was goed bruikbaar, mits er een grote dakkapel zou worden aangebracht. Zo gezegd, zo gedaan.

 

Thema

Spoorkaart Zuid-Limburg
Spoorkaart Zuid-Limburg

Intussen werd nagedacht over het ontwerp van de modelbaan. Mijn vorige baan beeldde het traject Delft-Leiden uit met de noordelijke splitsing naar Schiphol en Haarlem. Het zou weer een Nederlands thema moeten worden, geplaatst in tijdvak IV-V. De vrouw des huizes wilde graag wat meer hoogteverschillen. Daarom werd gekozen voor de driehoek Sittard-Maastricht-Heerlen inclusief de Heuvellandlijn van Maastricht over Valkenburg en Schin op Geul naar Heerlen en het door de ZLSM geëxploiteerde Miljoenenlijntje van Schin op Geul over Kerkrade Centrum naar Heerlen.

 

Er zou dus ook wat plaats zijn voor museummaterieel. En de grensovergangen gaven een reden voor grensoverschrijdend verkeer, zowel regionaal als internationaal.

 

Voorbereidingen

De beloofde dakkapel werd gebouwd in februari 2009, de zolder werd verder opgeknapt en geschilderd, en een werkplaats ingericht.

 

Het plaatsen van de dakkapel
Het plaatsen van de dakkapel

Op 6 september 2009 ging de eerste spa in de grond, dat wil zeggen, werd de eerste lat van de open bouwwijze tafel aangebracht.

 

De bouw van de modelbaan start met een opgeruimde werkruimte, waar alle materiaal klaar ligt.
Alles ligt klaar voor de eerste "lat"
En daar hangt dan het eerste stukje van de onderbouw.
En daar hangt dan het eerste stukje van de onderbouw.

Ik wens u veel plezier met het bekijken van deze website over mijn baan. Ik probeer hem actueel te houden, dus kijkt u af en toe nog eens. Mocht u opmerkingen of suggesties hebben, dan is een mailtje altijd welkom (zie hieronder).

 

En mocht u interesse hebben in mijn muzikale reilen en zeilen, dan kunt u mijn andere site bezoeken.

Wytze Oostenbrug