Spoorse achtergrond

Over de bouwer

Mijn info


Mijn liefde voor treinen stamt al uit mijn vroege jeugd. Het enthousiasme van mijn vader heeft mij daarbij flink gestimuleerd.

 

Al vroeg werd de opwindtrein uitgebreid met lampjes en seinen op batterij. Beveiliging had dus al vroeg mijn interesse. Een interesse die gevoed werd door de wekelijkse bezoeken aan een oud-inspecteur bij het Seinwezen. Met hem heb ik vele discussies gehad en het in 1959 in gebruik genomen NX tableau in Hilversum bezocht.

 

De eerste ervaring met een elektrische modeltrein was, toen mijn vader een modelbaan begon. Het was het begin van de periode van schaal N, met Arnold als legendarische leverancier. Nadien besloot hij op zolder een grote N-baan aan te leggen. Dat was begin 70-er jaren. Ik was toen al getrouwd, werkte in Groningen, en kon maar af en toe bijdragen aan de bouw van de baan. Helaas is die niet in bedrijf gekomen, doordat mijn vader te vroeg ziek werd en overleed. Ik beschik nog steeds over materieel uit die tijd, waaronder een BR 80 en een T3, die nog steeds dienst doen.

 

Intussen was ik ook zelf met een baan begonnen. Ook mijn keuze viel op schaal N. Grote voordeel is immers, dat alle merken probleemloos combineren door de goede standaardisering, terwijl uiteraard meer mogelijk is op beperkte ruimte.

 

In 1976 verhuisden we naar Delft. Zodat de mogelijkheid ontstond voor een nieuw ontwerp. Er was een kleine voorkamer beschikbaar, waarin een baan werd opgebouwd. Elke avond was het voor het slapengaan van de kinderen eerst: “Pappa, treinrijden!”. En dan stonden ze daar in de deuropening op opstapjes om net op de baan te kunnen kijken.

 

Nadat zoonlief het huis verliet, kwam een grote benedenkamer van 6x3,5 m ter beschikking. In 1992 begin ik daarvoor een nieuw ontwerp. Vele plannen passeerden de revue, maar uiteindelijk koos ik voor een weergave van het traject Delft-Leiden, dat ik dagelijks voor mijn werk aflegde. De bouw begon in 1993. Het ontwerp zond ik in juli 1994 in naar Railhobby voor deelname aan de Workshop Sporenplannen op Rail’94. Het ontving daar een 2e prijs (Railhobby 95/2).

 

Voor de besturing van deze baan koos ik voor het eerst voor een automatisering. Op dat moment was de decoder in opkomst en waren er twee elektronische systemen beschikbaar met zelfbouw elektronica en computerbesturing. Dat waren het systeem van de HCC (Hobby Computer Club) en van de duitse firma MPC (Modellbahnsteuerung per Computer). Beide systemen waren vergelijkbaar. De baan wordt opgedeeld in blokken. Elke trein wordt aan een blok toegekend en door de computer gevolgd op basis van terugmelding. Zie verder onder Besturing.

 

De bouw van de baan startte in 1993. Hierbij enkele foto’s hiervan. Ook het Delftse spoorviaduct ontbreekt niet.

Door de polder
Door de polder
Koploper in de bocht
Koploper in de bocht

Naam

Wytze Oostenbrug

 

Geboren

1943

 

Woonplaats

Delft

 

Detail NX tableau
Detail NX tableau
Lay-out van mijn vorige baan
Lay-out van mijn vorige baan
Dorpje in vogelvlucht
Dorpje in vogelvlucht
Delfts spoorviaduct
Delfts spoorviaduct
Olietrein op de brug over de Vliet
Olietrein op de brug over de Vliet
Station Leiden
Station Leiden

Helaas, in 2006 besloten we te gaan verhuizen. We woonden in een huis met veel trappen en een huis met alles gelijkvloers leek voor onze leeftijd aantrekkelijk te worden. Zo gezegd, zo gedaan. Een passend huis gezocht en gevonden, waarna we in maart 2007 verhuisden.

 

Tja, dan moest eerst wel de baan worden afgebroken. Zo geschiedde dus in het najaar van 2006.

 

Zie voor de ontwerp en bouw van de nieuwe baan bij Ontwerp en Bouwwijze.

 

Naast modelspoor ben ik ook actief in de muziek. Zie daarvoor de link muziek.

Afbraak van de baan
Afbraak van de baan
Afbraak van de baan...
Afbraak van de baan...