Maastricht

Laatste update: 2017-06-19

Het station Maastricht bevat de essentiële stationssporen 1, 2 en 3. Die zijn in model genummerd als 4, 2 en 1, omdat het stationsgebouw in model boven naast spoor 1 is geplaatst. In werkelijkheid liggen daar de nodige opstelsporen. Toegevoegd zijn de sporen 20 en 21 als opstelsporen.

 

in het werkelijke sporenplan zien we aan de noordkant (links afbuigend)  de lijn naar Sittard en naar het oosten de Heuvellandlijn naar Valkenburg en Schin op Geul. Hier is sinds 2013 de halte Maastricht Noord toegevoegd.

 

Naar rechtsonder loopt de lijn naar Eijsden en verder naar Luik.

 

Maastricht:

  • 3 doorgaande perronsporen
  • 1 doorgaand spoor
  • 3 perron kopsporen
  • 1 losspoor
  • 2 opstelsporen
  • 11 wissels
  • 1 kruiswissel
  • 4 hele engelse wissels
  • 17 seinen
  • 2 dwergseinen

 

Aansluitingen:

  • Sittard (noord)
  • Valkenburg (noord-oost)
  • België (zuid)

 

Technisch gereed:

27 augustus 2010 

 


Bij Maastricht is in model afgeweken van de plaats van het stationsgebouw.

 

In werkelijkheid ligt het stationsgebouw aan de kop van de kopsporen.

 

Om redenen van beschikbare ruimte is het stationsgebouw in model een niveau hoger geplaatst aan de andere zijde. Een loopbrug verbindt het gebouw met de perrons.

 

De lijn naar België functioneert hier als doorgang (via Duitsland, de Montzen lijn) naar Heerlen.

Spoorkaart van Maastricht
Spoorkaart van Maastricht

Lay-out van Maastricht in model
Lay-out van Maastricht in model