Puntstuk schakeling bij engelse wissels

Alle door mij gebruikte PECO code 55 wissels beschikken over zogenoemde electrofrog, oftewel, geleidende puntstukken. Die moeten dus elektrisch geschakeld worden naar de stand van het wissel. De door mij gebruikte wisselmotoren van SEEP (PM1) beschikken over een tamelijk simpele omschakelaar op de pen, die de tongen omlegt. Deze maakt in beide uiterste standen contact met behulp van een beweeglijk ringetje. Helaas is de slag bij spoor N zo kort, vooral bij engelse wissels, dat dit contact naar verloop van tijd niet meer safe is. 

Ik heb daarom besloten een bi-stabiel relais met de wisselaandrijving mee te schakelen, dat de omschakeling van het puntstuk overneemt. Hiervoor heb ik bij Conrad een OMRON relais type G6AK-274P gevonden. Bij 2 engelsmannen is dat nu geïnstalleerd. En werkt naar behoren. Bij wissels lijkt het vooralsnog niet nodig te zijn.

Reactie schrijven

Commentaren: 0