Exploitatie en onderhoud

De laatste weken ben ik vooral bezig geweest met bij aanpassen van de verschillende exploitatieregels. Zo zijn wat routes en rijopdrachten aangepast.

 

Daarnaast heb ik geexperimenteerd met een nieuwe instelling van de programmatuur. Het was al mogelijk om aan te geven, dat een trein niet moet stoppen bij de aangewezen Stopsectie, maar zodra hij geheel in het blok is. Daarmee is het mogelijk een trein aan het begin van een perron te laten stoppen, bijvoorbeeld omdat daar de toegang tot het perron is. Deze instelling kan voor lange en korte treinen apart ingegeven worden. Uiteraard wordt altijd gestopt als de Stopsectie bereikt is.

 

Een nieuwe mogelijkheid is nu om aan te geven, dat niet bij geheel binnen het blok zijn wordt begonnen met afremmen tot halt, maar pas 0-10 seconden later. Het bleek lastig om hiermee reproduceerbare resultaten te krijgen. Uiteindelijk heb ik het op 1 plek ingevoerd (Schin op Geul hoofdsporen), waar door omstandigheden aan een kant een lange stopsectie is ingebouwd en de treinen direct na binnenkomt in de bloksectie na het overpad moeten stoppen.