Storing! Gebroken wisseltong

Vandaag constateerde ik, dat treinen voortdurend ontspoorden op een wissel, waar dat nooit eerder het geval was. Wat bleek, het bewegende deel van een wisseltong bleek los te zijn geraakt bij het draaipunt, waar het aansluit op het vast deel van de tong.

 

Ik heb het probleem opgelost door bewegend en vast deel met een beetje soldeer aan elkaar vast te zetten. Mocht dat niet voldoende blijken, dan overweeg ik een dun draadje mee te solderen.

 

In het uiterste geval zou het wissel moeten worden vervangen. Gelukkig is het goed toegankelijk.

 

Ik verdenk mijzelf ervan te onvoorzichtig met het poetsblokje over de wissels te gaan. Dat moet dus duidelijk heel voorzichtig gebeuren voortaan.

 

Update!

Helaas was het vast solderen van de tong niet voldoende. Ik heb er nu een heel dun koperdraadje langs gesoldeerd. Vooralsnog gaat dat goed.