Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch
Maatschappij | NS 337 |
Type | Materieel '54, serie 300, Plan G |
Asindeling | |
Fabrikant | Allan |
In dienst | 1956-1962 tot 1993 |
Inzet | personenvervoer |
Model | Piko 40290 |
Treinnummer | 42 - ELD |
Samenstelling | Bk-ABDk |
Aanschaf | 10-8-2013 |
Het tweetje Mat.’54 wordt ingezet in de regionale stoptreindienst. Hij verkeert vanuit het schaduwstation.
Deze trein wordt ingezet op alle uren van de dag.
De Hondekop volgt een route van Roermond (schaduwstation) via Sittard, Maastricht, Valkenburg en Schin op Geul naar Heerlen. Hij vervolgt de route naar Sittard. Vanuit Sittard gaat het terug naar Maastricht via dezelfde route. Tenslotte keert de trein terug naar Sittard en Roermond (schaduwstation).
Het materieel '54 was bedoeld voor sneltreindiensten. Een snelle acceleratie was hierbij van minder belang dan het comfort. De treinstellen zijn degelijk geconstrueerd, wat leidde tot een relatief hoog gewicht per zitplaats. Voordeel hiervan was een (voor die tijd) zeer comfortabele loop. De Hondekoppen zijn tot op heden de zwaarste treinstellen die dienst hebben gedaan bij een Europese spoorwegmaatschappij.
De kenmerkende neus was bedoeld om de machinist bij aanrijdingen een betere bescherming te bieden dan bij het oudere stroomlijnmaterieel het geval was. Het comfort van de machinist was echter, naar hedendaagse maatstaven, bescheiden: de eerste jaren moest deze het doen met een klapzitje, dat later vervangen werd door een betere fauteuil.
Materieel '54 (Mat '54) was een serie twee- en vierdelige elektrische treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen, vernoemd naar het jaar waarin de eerste bestelling is geplaatst. Vanwege de kenmerkende vorm van de neus werden ze (hoewel niet officieel) vaak aangeduid als Hondekop.
Tussen 1956 en 1962 zijn in totaal 73 vierwagenstellen (Plan F, G, P) en 68 tweewagenstellen (Plan F, G, M, Q) geleverd, door Allan (Plan F, G, M) te Rotterdam, Beijnes te Haarlem (Plan G) en Werkspoor te Utrecht (Plan F, G, P, Q). De elektrische installatie werd hierbij steeds geleverd door Heemaf te Hengelo.
De tweewagenstellen kregen de nummers 321-363 en 371-393 en de vierwagenstellen de nummers 711-757 en 761-786. Bij de vierwagenstellen hebben later nog enkele vernummeringen plaatsgevonden.
Bron: wikipedia
Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch