NS 1302 Autoslaaptrein

Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch

Model

Maatschappij NS
Type 1302
Asindeling Co'Co'
Fabrikant Alsthom
In dienst 1952-2000
Inzet zware goederentreinen 
Model Startrain 60143
Treinnummer 40 - Autoslaaptrein
Samenstelling 6as-4as-4as-Slw-Slw-Rest-Couch
Aanschaf 6-2-2010

Inzet

De NS 1302 in berlijns-blauwe kleurstelling wordt ingezet als trekkracht voor de autoslaaptrein.

 

Deze trein is samengesteld uit I1 oude 6-assige en 2 moderne 4-assige autowagens, 2 slaaprijtuigen, een restauratie en een couchetterijtuig.

 

Hij rijdt in de avonduren en de vroege ochtend.

  

Route

Hij volgt een route vanuit het schaduwstation over Sittard via Heerlen (haltering) naar Duitsland en via België en Maastricht (haltering) weer naar Sittard en het schaduwstation. De route kan ook in omgekeerde richting worden genomen.

 


Grote voorbeeld

Inzet grootbedrijf

De NS-locserie 1300 is een elektrische locomotief die tussen 1952 en 2000 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.

 

Naast de 60 locomotieven van Franse makelij van de serie 1100 ontving de NS in de jaren vijftig nog eens 16 locs uit Frankrijk van een grotere zesassige uitvoering met zes tractiemotoren van hetzelfde type als de vier van de serie 1100. De asindeling was Co'Co', dat wil zeggen twee drieassige draaistellen met aandrijving op alle assen afzonderlijk. Omdat de buffers en schroefkoppelingen aan de locomotiefkast waren bevestigd en niet - zoals bij de 1100-en - aan het draaistel, liepen de 1300-en rustiger dan de soms hevig slingerende 1100-en.

 

Historie

De 1300-en werden gebouwd door Alsthom te Belfort. Uit dezelfde fabriek kwamen ook de 1100-en en later de series 1600 en 1700. In 1952-53 werden tien exemplaren van dit type aan de NS geleverd. Net als de 1100-en waren zij bij aflevering turkoois geschilderd.

De locomotieven zijn afgeleid van de serie CC 7100 van de Franse spoorwegen (SNCF). Zij werden in de jaren vijftig ook geëxporteerd naar vijf andere landen, waaronder Spanje (serie 276 van de RENFE), Marokko en China. De Franse CC 7107 werd in 1955 beroemd toen deze het wereldsnelheidsrecord op rails vestigde met een snelheid van 331 km/h. Pas in 1981 was de TGV nog sneller.

 

De 1301 maakte in 1952 zijn eerste ritten bij de opening van de elektrische treindienst op de spoorlijnen van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden.

 

Al in 1953 sneuvelde de 1303 door een spoorwegongeval bij Weesp. Een in aanbouw zijnde CC 7100 werd ter vervanging aan de NS geleverd met het nummer 1311, zodat er weer tien exemplaren beschikbaar waren. Ook de 1311 raakte later betrokken bij een groot spoorwegongeval bij Schiedam in 1976, maar werd hersteld.

De 1312-1316 werden als nabestelling geleverd in 1956. Vanaf de 1312 werden de locs niet meer turkoois, doch Berlijns blauw geschilderd. Met de inmiddels geleverde series 1100, 1200 en 1300 beschikte de NS toen over honderd moderne elektrische locomotieven.

 

De 1300 was jarenlang de sterkste loc van de NS en kon dus voor alle diensten worden ingezet, maar reed voornamelijk (zware) goederentreinen. Hoge snelheden zoals bij het record in Frankrijk heeft dit locomotieftype in Nederland nooit behaald.

Nadat de 1300-en vanaf 1955-´56 Berlijns blauw waren geweest, werden zij in de jaren zeventig in de toen nieuwe NS-huisstijl geel-grijs geschilderd, waarbij het grijs overheerste. Halverwege de jaren tachtig ondergingen de 1300-en, net als de 1200-en, een levensduurverlenging zodat ze nog konden blijven rijden tot de komst van de 1700-en in de jaren negentig. Hierbij werden de locs (bijna) geheel geel geschilderd met een groot NS-logo op de zijwanden.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1300_(elektrische_locomotief)

 

Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch