Maatschappij | Veolia |
Type | GTW 2/6 |
Asindeling |
B-B-B |
Fabrikant | Stadler |
In dienst | 2006 |
Inzet | regionaal reizigersvervoer |
Model | Piko 40222 |
Treinnummer | 39 - GTW 2/6 |
Samenstelling | AB-B |
Aanschaf |
29-12-2012 |
De GTW 2/6 van Veolia wordt ingezet in de regionale stoptreindienst. Hij verkeert vanuit Maastricht.
Deze trein rijdt een 2-uursdienst in afwisseling met GTW 2/8 vanaf 05:10 tot 21:10.
De GTW 2/6 volgt een Heuvellandlijn van Maastricht via Valkenburg en Schin op Geul naar Heerlen. Vanuit Heerlen wordt Kerkrade Centrum bereikt.
Hierna gaat de trein weer dezelfde weg terug naar Maastricht.
De Stadler GTW (voluit Gelenktriebwagen) is een type van elektrische en dieselelektrische treinstellen van de Zwitserse fabriek Stadler Rail AG, bestemd voor het regionaal personenvervoer en opgebouwd volgens een modulair concept.
In Nederland zijn er een aantal versies van de GTW in gebruik: de Spurt van Arriva, de Velios van Veolia, de Breng GTW van Hermes, Breng en de Connexxion GTW van Connexxion, Valleilijn.
Het treinstel werd aan het eind van de 20e eeuw door Stadler ontworpen en ontwikkeld. De treinen voor Deutsche Bahn (DB) en Hessische Landesbahn (HLB) werden in licentie bij Bombardier Werk Bautzen en voor de Organismos Sidirodromon Ellados (OSE) bij Hellenic Shipyards gebouwd. Van de treinen voor Sistemi Territoriali (ST) worden de draaistellen door AnsaldoBreda vervaardigd.
Op 12 februari 2013 werd in Stadler-Inbetriebsetzungszentrum te Erlen de 100ste GTW aan Thurbo afgeleverd. In 1996 bouwde Stadler Rail de eerste dieselelektrisch aangedreven GTW treinstellen voor de voormalige Mittelthurgaubahn (MThB). Twee jaar later volgden tien elektrisch aangedreven GTW treinstellen.
Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. De modulair opgebouwde treinen bestaan uit een aandrijfmodule met aan beide zijden een stuurstandrijtuig. Er kunnen naar wens extra rijtuigen tussen geplaatst worden. Een GTW is "zwevend geleed": ieder rijtuig heeft aan één uiteinde een draaistel en hangt aan het andere uiteinde aan de aandrijfmodule of aan het volgende rijtuig.
Het treinstel heeft een lagevloerdeel. Deze treinstellen kunnen tot vier stuks gecombineerd in treinschakeling rijden. Zij zijn uitgerust met luchtvering.
Bron: Wikipedia