Maatschappij | Anonieme maatschappij |
Type | GT6Z |
Asindeling |
B'B'B' |
Fabrikant | Düwag |
In dienst | 1956 |
Inzet | tram |
Model | Arnold 2984 |
Revisie | Nieuwe MAXXON motor sep 2014 |
Treinnummer | 33 - tram |
Samenstelling | |
Aanschaf |
± 1998 |
Hij rijdt van ‘s morgens 5 uur vanuit de remise tot ongeveer 1 uur ‘s nachts, waarna hij de remise weer opzoekt.
Dit model van de 2-delige gelede tram GT6Z rijdt op de regionale tramlijn over Sittard, Heerlen en Maastricht.
Het voorbeeld is de bekende GT6Z van de Duitse tramfabriek Düwag uit Düsseldorf.
Tot de Düwag-Einheitswagen behoren tramrijtuigen van de fabrikant Düwag in Düsseldorf, die na de Tweede Wereldoorlog in de Bondsrepubliek Duitsland en Oostenrijk een overheersende positie veroverden. Deze, naar één principe gebouwde rijtuigen, reden in vele Duitse en buitenlandse steden en zijn nog gedeeltelijk dagelijks in dienst aan te treffen.
In 1956 werden de eerste zesassige gelede motorwagens in éénrichting- (GT6) of tweerichtinguitvoering (GT6Z) geleverd aan de bedrijven in Düsseldorf en Bochum-Gelsenkirchen, die twee jaar later gevolgd werden door achtassige varianten (GT8). De éénrichting uitvoering had het kenmerkende Düwag-front met de schuine voorruit die afgeleid was van het Amerikaanse PCC-front.
Vanaf 1964 werd in Rotterdam de 3-delige GT8 geleverd in éénrichting versie. Karakteristiek was hier de schuingeplaatste voorruit.