NS 1221

Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch

Model

Maatschappij NS
Type 1221
Asindeling Co'Co' 
Fabrikant Alsthom
In dienst 1951-1998
Inzet goederen- en personenvervoer
Model Minitrix 12836
Revisie Nieuwe MAXXON motor april 2015
Treinnummer 23 - Bloktrein kolen
Samenstelling kolenwagens
Aanschaf ± 1997

Inzet

De 1221 in geel/grijze kleurstelling wordt hier ingezet als trekkracht voor de lange kolentrein.

 

Deze trein is samengesteld uit een groot aantal EANOS wagens.

 

Hij rijdt op overdag buiten de spitsuren.

 

Route

Hij volgt een route vanuit het schaduwstation over Sittard via Heerlen naar Duitsland en via België en Maastricht weer naar Sittard en het schaduwstation. De route kan ook in omgekeerde richting worden afgelegd.

 


Grote voorbeeld

De NS-locserie 1200 is een elektrische locomotief die tussen 1952 en 1998 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen, vanaf 1999 tot 2009 werd gebruikt door ACTS Nederland BV en sinds 2010 in zeer beperkte mate nog actief is bij EETC.

 

Deze locomotieven zijn van een Amerikaans ontwerp van Baldwin/Westinghouse, doch net als de 1000-serie grotendeels in Nederland gebouwd. Zoals bij de andere locomotieven die in de jaren na de Tweede Wereldoorlog werden geleverd werd hier gebruikgemaakt van een bestaand ontwerp. De locs werden door Werkspoor te Utrecht gebouwd, maar delen van de locs (draaistellen, elektrische installatie) werden in de Verenigde Staten vervaardigd. De levering vond plaats in het kader van het Marshallplan.

 

De 25 locomotieven serie 1200 werden besteld in 1949 en afgeleverd in 1951-1953. Net als de andere locomotieven uit deze periode waren zij bij aflevering turkoois geschilderd, doch de 1215-1225 werden roodbruin, de kleur waarin ook de nieuwe diesellocomotieven in de jaren vijftig rondreden. Vanaf 1954 werden ze overgespoten in Pruisisch blauw en vanaf de jaren zeventig werden zij in de nieuwe NS-huisstijlkleuren grijs-geel geschilderd.

 

In het begin van de jaren tachtig ondergingen de 1200-en een levensduurverlenging, zodat zij nog zeker tien jaar meekonden.

Gedurende hun diensttijd bij de NS zijn er geen locomotieven gesneuveld door ongevallen, zodat alle 25 exemplaren een leeftijd van meer dan veertig jaar bereikten. Zij deden dienst voor diverse treinsoorten, maar vooral voor de zwaardere reizigerstreinen.

In 1998 gingen de laatste 1200-en bij de NS buiten dienst.

 

De 1200-en stonden bekend als betrouwbare en degelijke locomotieven. Deze goede reputatie werd hoofdzakelijk bereikt dankzij het simpele technisch ontwerp van de elektrische installatie, zonder de gebruikelijke snelschakelaar. Bij de 1200 paste men een eenvoudige, maar dikke smeltveiligheid toe teneinde de gehele hoogspanningsinstallatie tegen te hoge stroom te beveiligen.

Bron: wikipedia

 

Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch