Terug naar Materieel of naar alle Elektrische Tractie Buitenland
Maatschappij | NMBS |
Type | 1186 |
Asindeling | Bo'Bo' |
Fabrikant | La Bruguoise et Nivelles |
In dienst | 1985/86 |
Inzet | Intercity Amsterdam-Brussel |
Model | Fleischmann 7363 gemodificeerd |
Revisie | nieuwe MAXXON motor juli 2018 |
Treinnummer | 21 - IC Benelux |
Samenstelling | ICR: A-AB-B-B-Bk |
Aanschaf |
20-12-1997 |
De NMBS 1186 wordt ingezet als echte Benelux Intercity.
De trein is samengesteld uit 5 ICR rijtuigen in de Benelux kleurstelling alsmede een koprijtuig.
Hij rijdt overdag en ‘s avonds buiten de spitsuren.
Hij volgt een route vanuit het schaduwstation over Sittard (haltering) via Heerlen (haltering) naar Duitsland en via België en Maastricht (haltering) weer naar Sittard (haltering) en het schaduwstation. De route kan ook in omgekeerde richting worden afgelegd.
De locomotief reeks 11 is een type elektrische locomotief dat sinds 1986 wordt ingezet door de NMBS. De locs werden speciaal gebouwd voor het trekken/duwen van de Beneluxtreinen tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid en werden tot 2009 uitsluitend op deze verbinding ingezet. In 2009 verhuisden ze naar binnenlandse Belgische treindiensten.
Deze locomotieven zijn, net als de reeks 12, gebaseerd op de eerder gebouwde reeks 21. Ze werden speciaal gebouwd voor de Beneluxdienst en hebben daarom omvormers om zowel onder de Belgische bovenleidingsspanning van 3000 V, als onder de Nederlandse van 1500 V te kunnen rijden, zonder vermogenverlies.
Er werden in 1985-1986 twaalf locs van dit type gebouwd, deze kregen de nummers 1181 t/m 1192, om verwarring met de toen nog in dienst zijnde 1100-serie van de Nederlandse Spoorwegen te voorkomen. De locs kregen, als enige NMBS-locomotieven, een afwijkende rood/gele kleurstelling, gelijk aan die van de NS-Intercityrijtuigen die in combinatie met deze locs werden gebruikt. In 2007 hebben alle Beneluxrijtuigen, met uitzondering van de stuurstanden, de NS Hispeed-kleurstelling gekregen, de locs behielden de originele kleuren.
De laatste jaren van de inzet in de internationale dienst hadden deze locomotieven steeds vaker te maken met technische problemen, vaak met vertragingen tot gevolg. In de loop van 2009 zijn steeds meer van deze locomotieven vervangen door de nieuwe TRAXX-locomotieven. De locomotieven reeks 11 worden vanaf de herfst van 2009 ingezet voor nationale IC- en P-treinverbindingen, hoofdzakelijk die tussen Schaarbeek en Moeskroen. Met ingang van de dienstregeling van 2010 op 13 december 2009 worden ze niet meer op de verbinding Amsterdam-Brussel ingezet. Tot 12 december 2009 kwamen ze nog wel eens voor in de Beneluxdienst, vanwege beperkte materieelbekendheid van Belgische machinisten op de TRAXX-locomotieven.
Terug naar Materieel of naar alle Elektrische Tractie Buitenland