Maatschappij | EWB |
Type | V270, ex-DB V200.1 |
Asindeling | Bo'Bo' |
Fabrikant | Krauss-Maffei |
In dienst |
V200 vanaf 1953, V200.1 in 1962-65 |
Inzet | personen- en goederenvervoer |
Model | Fleischmann 847250 |
Treinnummer | 18 - Huckepack |
Samenstelling | 3x gekoppelde trailer, 5x trailer, ligrijtuig, slaaprijtuig |
Aanschaf | 29-12-2005 |
De EWB V200 (Elbe-Weser Bahn) wordt hier ingezet in het roll-on roll-off vervoer, ook bekend als Huckepack. Een slaaprijtuig en een couchette zijn beschikbaar voor de chauffeurs, die hun maximaal 8 trucks hebben geplaatst op in de speciale wagens.
De trein wordt ingezet in de vroege ochtenduren en af en toe overdag buiten de spitsuren.
De route voert vanuit het schaduwstation over Sittard, Maastricht, België, Duitsland, Heerlen, Sittard naar het schaduwstation. Het gedeelte Maastricht-Heerlen kan naar willekeur in omgekeerde richting gereden worden.
De V200 is ontwikkeld voor zowel reizigers- als vrachtverkeer. Hij was bedoeld daarin de gangbare stoomlocomotieven te vervangen.
Er werden totaal 136 machines gebouwd. De eerste werd afgeleverd in 1953, de laatste in 1965.
Binnen de V200 klasse kunnen de volgende series onderscheiden worden:
De V200 001 maakte haar eerste rit op 20 maart 1953 op het terrein van de Kraus-Maffei fabriek in München. Na een aantal testritten kwamen de 001-005 terecht in 1954 in het depot van Frankfurt-Griesheim. Na testen van deze prototypes werden de volgende 50 machines gebouwd bij Kraus-Maffei en MaK. De MaK machines zijn eenvoudig te herkennen aan de aluminium V-streep op de neus, die anders gevormd was met een minder geprononceerde punt. Dit werd later bij nieuwe schilderbeurten gecorrigeerd.
Kraus-Maffei bouwde in 1959 de tweede serie 056-086. Deze machines kunnen eveneens makkelijk herkend worden omdat de kleine frontdeuren aan de onderkant langer waren. Deze locomotieven ontvingen niet meer het “DEUTSCHE BUNDESBAHN” embleem in chroom op de zijkant, maar volstaan werd met het logo van de DB.
Hoewel deze 86 machines goed voldeden, was er bij de DB behoefte aan sterkere locomotieven. Daarom werd klasse V200.1 ontwikkeld. Kraus-Maffei bouwde 50 van deze machines tussen 1962 en 1965. De buitenzijde vertoont een aantal verschillen tussen de V200.0 en de V200.1. Zo is de neus iets vlakker, zijn de roosters en ramen aan weerszijden verschillend en dak, draaistellen en lampen verschillen.
bron: V200 Richard Krol