Maatschappij | DB |
Type | TEE 601 (vh VT 11.5) |
Asindeling |
B'2+2'2+2'2+2'2+2'2+2'2+2'B |
Fabrikant | MAN, LHB, Wegman |
In dienst | 1957-1988 |
Inzet | Internationale luxe expresstrein |
Model | Roco 23005 |
Treinnummer | 13 - TEE |
Samenstelling | Bk-B-A-R-A-B-Bk |
Aanschaf | 16-10-2004 |
Info | link |
De 7-delige klassieke TEE (Trans-Europe-Express) wordt ingezet als internationale exprestrein.
Het gaat hier om de Duitse versie van de TEE, serie 601.
Hij rijdt overdag en ‘s avonds buiten de spitsuren.
Hij volgt een route vanuit het schaduwstation over Sittard (haltering) via Heerlen (haltering) naar Duitsland en via België en Maastricht (haltering) weer naar Sittard (haltering) en het schaduwstation. De route kan ook in omgekeerde richting worden afgelegd.
Trans Europ Express (TEE) was de benaming voor een netwerk van luxueuze binnenlandse en internationale sneltreinen in Europa, dat van start ging in 1957. Het concept was bedacht door F.Q. den Hollander, toenmalig president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Voor gebruik van de treinen was een speciale toeslag verschuldigd.
De opzet was een netwerk van snelle, grensoverschrijdende dagtreinen te creëren, dat het hoofd zou moeten bieden aan de opkomende concurrentie van de luchtvaart. Snelheidswinst zou bereikt moeten worden door afhandeling van grenscontroles en douaneformaliteiten in de trein, alsmede door het gebruik van treinstellen, waardoor het kopmaken op kopstations minder tijd kostte en het wisselen van locomotieven aan grenzen niet nodig was. De TEE's hadden uitsluitend eerste-klasrijtuigen. Een aantal treinen had speciale faciliteiten zoals een secretariaat, een kapper en een winkeltje. Deze faciliteiten was meestal geen lang leven beschoren.
Er werd gestreefd naar een uniforme kleurstelling in rood en lichtgeel. Er hebben echter ook rijtuigen gereden in een blauw en lichtgele kleurstelling. Een aantal landen liet voor de TEE-diensten speciale treinstellen bouwen.
In veel gevallen waren TEE's te beschouwen als voortzetting van bekende internationale treinen, en werd de naam van die trein overgenomen, zoals Edelweiss en Rheingold. De treinnummers waren vaak per land toegekend of in overleg tussen de betrokken landen gelijk getrokken. Op 23 mei 1971 werden de treinnummers Europees vastgesteld, waarbij de nummers onder de honderd werden toebedeeld aan de TEE-treinen. De TEE-treinen hadden daarna over de hele route hetzelfde unieke nummer.
De Baureihe 601, vroeger bekend als VT 11.5 was een voor de TEE-dienst gebouwd dieseltreinstel van de Deutsche Bundesbahn. Zie ook hier voor nadere informatie.
Voor het TEE-net dat in 1957 van start ging ontwikkelde de Deutsche Bundesbahn een dieseltreinstel met luxe rijtuigen, de VerbrennungsTriebwagen 11.5. Voor het ontwerp werd teruggegrepen op diverse studies die door Kruckenberg sinds 1930 waren verricht. In 1954 was voor de verbinding Hamburg-Bazel de VT 10 op de rails verschenen. Deze trein had een dag en een nacht versie. De dagtrein had korte rijtuigen die waren voorzien van een-assige jacobsdraaistellen. Omdat dit bij de VT 10 een onrustige loop veroorzaakte is voor de TEE stellen weer gekozen voor gewone draaistellen. Het treinstel bestond uit twee motorrijtuigen op kop, een concept dat later door de TGV en ICE is overgenomen. Tussen de motorrijtuigen bevonden zich vijf rijtuigen: een coupérijtuig, een barrijtuig, een restauratierijtuig, een salonrijtuig en nogmaals een coupérijtuig. Indien nodig konden nog drie rijtuigen worden toegevoegd. In 1962 hebben de treinstellen model gestaan voor de Deense Lyntog treinen.
De Deutsche Bundesbahn startte haar TEE diensten met vier treinen. Omdat nog niet alle VT 11.5 waren afgeleverd zette de DB op 2 juni 1957 de VT 08 en zelfs de vooroorlogse VT 07 in in haar TEE treinen. Zodra het mogelijk was werden ze vervangen door de VT 11.5:
Op 29 mei 1960 werd materieel geruild tussen de Paris-Ruhr en de TEE Parsifal zodat de VT 11.5 ook in de Parsifal werd ingezet. In 1965 was de elektrificatie in Duitsland zover gevorderd dat op een aantal verbindingen kon worden overgeschakeld op getrokken treinen met elektrische tractie. De vrijgekomen treinstellen konden toen elders worden gebruikt:
In 1972 kwam een eind aan de TEE dienst voor de, inmiddels als Baureihe 601 genummerde, treinstellen.
Bron: Wikipedia