SBB 193 209

Terug naar Materieel of naar alle Elektrisch Buitenland

Model

Maatschappij SBB
Type Vectron 193 209
Asindeling Bo'Bo''
Fabrikant Siemens
In dienst 2010
Inzet Personen- en goederenvervoer
Model Hobbytrain 2984
Treinnummer 52 - Bloktrein suiker
Samenstelling 9 silowagens suiker TADGS
Aanschaf 12 juli 2018

Inzet

Deze Vectron SBB 1930209 wordt in Nederland ingexzet voor een suikertrein met TADGS silowagens.

Route

De route loopt vanauit het schaduwstation naar Sittard en daarna linksom of rechtsom over Maastricht en Heerlen.


Grote voorbeeld

De Siemens Vectron is een locomotiefplatform gebouwd door Siemens. Het moet de voorgaande locomotieffamilies EuroSprinter en de daarvan afgeleide ES 2007 gaan vervangen. Er bestaan zowel elektrische als dieselaangedreven varianten. Volgens de Duitse Spoorvoertuigennummering krijgen de elektrische varianten het nummer 6193 en de dieselvarianten 1247.

 

Het uiterlijk van de Vectron is gebaseerd op de ES 2007 en wijkt daardoor alleen op detail af van locomotieven zoals de reeks 18. Het binnenwerk is echter compleet anders. De elektrische machines hebben een rechte middengang met aan weerszijden alle apparatuur. Afhankelijk van de gekozen apparatuur en ballast weegt de loc tussen de 80 en 87 ton (beladingsklasse C, CM of D). Alle gangbare Europese treinbeïnvloedingssystemen (waaronder het Nederlandse ATB-EG) en ETCS kunnen worden ingebouwd. Naast de normaalspoorversie kunnen er ook locomotieven voor andere spoorwijdten gebouwd worden, tot maximaal Iberisch breedspoor.

Overbrenging van de draaibeweging van de elektromotor naar de wielas geschiedt via zogenoemde Ritzelhohlwellenantrieb, die in de verbeterde uitvoering (zoals ontworpen voor de Vectron) snelheden tot en met 200 km/h toelaat. Eventueel kan een Kardan-Hohlwellen-Antrieb ingebouwd worden in dezelfde beschikbare ruimte, waardoor de maximumsnelheid wordt verhoogd tot 230 km/h. Echter moeten dan wel strengere botsnormen (TSI High Speed) in acht genomen worden.

 

De remtechniek omvat een indirecte luchtdrukrem (Knorr Einheitsbremse) fabricaat Knorr Bremse. Er kan gewisseld worden tussen remstanden G, P, R en een hoogvermogensrem volgens UIC 546.II.2 (rempercentage minimaal 135 %). Daarnaast is er een elektische/recuperatieve rem met 150 kN of optioneel 240 kN remkracht. Voor beremming van de locomotief is er een direct werkende luchtdrukrem aanwezig. Er bestaat de mogelijkheid voor elektropneumatische aansturing en noodremoverbrugging via verschillende soorten kabels (onder andere via UIC-kabels).