NS 186 005

Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch

Model

Maatschappij NS
Type 186 005 Traxx F140 MS2
Asindeling B'B'
Fabrikant Bombardier
In dienst 2014
Inzet personenvervoer (IC-Direct en Benelux)
Model Arnold HN2434
Treinnummer 51 - IC-Plus
Samenstelling ICR: A-B-B-B-A-A
Aanschaf 15-5-2019

Inzet

De loc wordt ingezet voor de Intercity-Plus.

De trein rijdt gedurende de gehele dag in afwisseling met de normale Intercity's.

Route

Hij volgt een route vanuit het schaduwstation over Sittard (haltering) via Maastricht (haltering) naar België en via Duitsland en Heerlen (haltering) weer naar Sittard (Haltering) en het schaduwstation.

De route kan ook in omgekeerde richting worden genomen.


Grote voorbeeld

De serie 186 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 MS2, bestemd voor de reizigerstreinen van NS Hispeed en later NS Reizigers en NS International. In 2008 kwam een aantal geleaste locomotieven naar Nederland. Deze vloot werd vanaf 2014 versterkt met nieuwe locomotieven van hetzelfde type die via een spoedbestelling direct werden gekocht door de Nederlandse Spoorwegen. Deze zijn in geel-blauwe kleurstelling uitgevoerd.

 

De TRAXX is een familie van elektrische en diesel-elektrische locomotieven, gebouwd sinds 1998 door Bombardier Transportation in Kassel(Duitsland) voor spoorwegmaatschappijen in onder andere Nederland, Duitsland, Zwitserland en Luxemburg. TRAXX is een merknaam van Bombardier en is de afkorting van "locomotives platform for Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility" en wordt door het bedrijf zelf steeds in hoofdletters geschreven.

Koop door NS

Op 18 december 2013 werd bekend dat de NS in totaal 19 van deze locomotieven besteld had ter aanvulling van de in 2005 bij Angel Trainsgeleasede locomotieven. Vanaf augustus 2014 kwam de levering van de nieuwe locomotieven op gang en na afnameritten werden ze vanaf eind 2014 in de treindienst ingezet. De kleurstelling is in geel-blauwe NS-stijl.[1] Op 19 januari 2015 kwam de laatste locomotief van de bestelling (E186 019) aan bij het Spoorwegemplacement Watergraafsmeer. Op 6 februari 2015 droeg Bombardier de locomotieven in Het Spoorwegmuseum officieel over aan NS Hispeed.

 

Op 17 juni 2015 werd een tweede bestelling voor 18 locomotieven bij Bombardier bekendgemaakt,[2][3] nadat gebleken was dat het te lastig was de stuurstandrijtuigen van het ICR-materieel aan te passen voor samenwerking met TRAXX-locomotieven. Door de extra locomotieven kan aan beide zijden van de trein een locomotief in treinschakeling rijden ("sandwichbedrijf"), zodat rangeren bij kopmaken niet nodig is. De levering begon op 23 mei 2016, toen het eerste exemplaar zelfstandig van Bad Bentheim naar Amsterdam Zaanstraat reed. Eveneens op 23 mei 2016 werd bekend dat NS nog eens acht locomotieven bestelde.

Intercity Plus rijtuigen

Eind jaren 70 wilde NS een groter marktaandeel in het zakenverkeer op de lange afstand. Hiervoor begon het bedrijf ingaande winterdienstregeling 1978-1979 een proef met speciale Intercity-Plus-treinen op de trajecten Amsterdam - Maastricht en Den Haag - Heerlen. Voor deze treinen werden destijds nieuwe luxe rijtuigen gehuurd van de Franse spoorwegen van het type Corail. Ook had elke trein een restauratiewagen van Wagon Lits. Voor het reizen met de Intercity-Plus moest een toeslag van 6 gulden betaald worden, ongeacht de afstand. Plaatsen konden tot 9 uur 's avonds telefonisch worden gereserveerd.


Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch