Veolia Stadler GTW 2/6

Terug naar Materieel of naar alle Lightrail

Model

Maatschappij Veolia
Type GTW 2/6
Asindeling B-B-B
Fabrikant Stadler
In dienst 2006
Inzet regionaal reizigersvervoer
Model Piko 40222
Treinnummer 39 - GTW 2/6
Samenstelling AB-B
Aanschaf 29-12-2012

Inzet

De GTW 2/6 van Veolia wordt ingezet in de regionale stoptreindienst. Hij verkeert vanuit Maastricht.

 

Deze trein rijdt een 2-uursdienst in afwisseling met GTW 2/8 vanaf 05:10 tot 21:10.

 

Route

De GTW 2/6 volgt een Heuvellandlijn van Maastricht via Valkenburg en Schin op Geul naar Heerlen. Vanuit Heerlen wordt Kerkrade Centrum bereikt.

 

Hierna gaat de trein weer dezelfde weg terug naar Maastricht.

 


Grote voorbeeld

De Stadler GTW (voluit Gelenktriebwagen) is een type van elektrische en dieselelektrische treinstellen van de Zwitserse fabriek Stadler Rail AG, bestemd voor het regionaal personenvervoer en opgebouwd volgens een modulair concept.

 

In Nederland zijn er een aantal versies van de GTW in gebruik: de Spurt van Arriva, de Velios van Veolia, de Breng GTW van Hermes, Breng en de Connexxion GTW van Connexxion, Valleilijn.

 

Geschiedenis

Het treinstel werd aan het eind van de 20e eeuw door Stadler ontworpen en ontwikkeld. De treinen voor Deutsche Bahn (DB) en Hessische Landesbahn (HLB) werden in licentie bij Bombardier Werk Bautzen en voor de Organismos Sidirodromon Ellados (OSE) bij Hellenic Shipyards gebouwd. Van de treinen voor Sistemi Territoriali (ST) worden de draaistellen door AnsaldoBreda vervaardigd.

 

Op 12 februari 2013 werd in Stadler-Inbetriebsetzungszentrum te Erlen de 100ste GTW aan Thurbo afgeleverd. In 1996 bouwde Stadler Rail de eerste dieselelektrisch aangedreven GTW treinstellen voor de voormalige Mittelthurgaubahn (MThB). Twee jaar later volgden tien elektrisch aangedreven GTW treinstellen.

 

Constructie en techniek

Het treinstel is opgebouwd uit een aluminium frame met een frontdeel van GVK. De modulair opgebouwde treinen bestaan uit een aandrijfmodule met aan beide zijden een stuurstandrijtuig. Er kunnen naar wens extra rijtuigen tussen geplaatst worden. Een GTW is "zwevend geleed": ieder rijtuig heeft aan één uiteinde een draaistel en hangt aan het andere uiteinde aan de aandrijfmodule of aan het volgende rijtuig.

 

Het treinstel heeft een lagevloerdeel. Deze treinstellen kunnen tot vier stuks gecombineerd in treinschakeling rijden. Zij zijn uitgerust met luchtvering.

Bron:  Wikipedia

 

Terug naar Materieel of naar alle Lightrail