MRCE ES-64 E 189-994

Terug naar Materieel of naar alle Elektrische Tractie Buitenland

Model

Maatschappij MRCE E 189-994
Type ES 64-F4
Asindeling C'C'
Fabrikant Siemens
In dienst 2003
Inzet zware goederentreinen
Model Hobbytrain 2902
Treinnummer 37 - Kalktrein
Samenstelling 13 kalkwagens FALS 4-as
Aanschaf 3-12-2011

Inzet

De E 189-994, gehuurd van MRCE, wordt ingezet als kalktrein met een sleep FALS-en.

 

Hij rijdt overdag en ‘s avonds buiten de spitsuren.

 

Route

Hij volgt een route vanuit het schaduwstation over Sittard via Heerlen naar Duitsland en via België en Maastricht weer naar Sittard en het schaduwstation.

 


Grote voorbeeld

De Baureihe 189 van het Siemens type ES 64-F4 is een elektrische Locomotief bestemd voor het goederenvervoer van DB Schenker Rail.

 

Geschiedenis

In de 1990er jaren gaf de Deutsche Bundesbahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van de typen 103, 151, 111, 181.2 en 120. Hierop presenteerde Krauss-Maffei in München-Allach in 1992 het prototype EuroSprinter. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.

In 2003 werden de drie prototype locomotieven 189 001 t/m 189 003 (I) van DB overgenomen in ingedeeld in het park van de leasemaatschappij Dispolok, toen een bedrijfsonderdeel van Siemens. In 2006 werden deze locomotieven verkocht aan de Italiaanse leasemaatschappij Rail Traction Company SpA (RTC).

In 2003 werden nieuwe locomotieven als 189 001 t/m 189 003 (II) aan de Deutsche Bahn (DB) geleverd, gevolgd door de serie 189 004 t/m 100.

In 2006 werden tien locomotieven de 189 090 t/m 099 aan Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) verkocht als ES 64 F4 990 t/m ES 64 F4 999. Een deel werd door ander bedrijfsonderdelen van Deutsche Bahn (DB) voor onder meer doorgaand personenvervoer van MRCE gehuurd. Een aantal van deze locomotieven aan onder meer vervoerders zoals ACTS en ERS Railways verhuurd.

 

In maart 2010 werd begonnen mat de plaatsing van Automatische UIC-koppeling op 18 locomotieven voor de ertstreinen tussen de Maasvlakte en Dillingen/Saar. Deze locomotieven vervangen op het Nederlends traject locomotieven van het type 6400 met koppelwagen en op het Duits traject locomotieven van de serie 151.

 

Constructie en techniek

De locomotief heeft een stalen frame. De tractie-installatie is uitgerust met draaistroom en heeft driefasige asynchrone motoren in de draaistellen. Iedere motor drijft een as aan.

Terug naar Materieel of naar alle Elektrische Tractie Buitenland