RN 232 904 Ludmilla

Terug naar Materieel of naar alle Diesels

Het model

Maatschappij RailIon Nederland
Type DR 132 Ludmilla
Asindeling Co'Co'
Fabrikant Luhansk, Oekraïne
In dienst 1970-1982
Inzet zware goederentreinen
Model Minitrix 12593
Treinnummer 36 - Bloktrein Int. containers
Samenstelling containers: 5x 4-12 + 6x 6-as
Aanschaf 9-10-2010

Inzet

Deze Railion 232 diesel trekt hier een lange containertrein.

 

De trein wordt ingezet in de nachtelijke uren na middernacht en sporadisch overdag.

 

Route

De route voert vanuit het schaduwstation over Sittard, Maastricht, België, Duitsland, Heerlen, Sittard naar het schaduwstation. Het gedeelte Maastricht-Heerlen kan naar willekeur in omgekeerde richting gereden worden.

 


Grote voorbeeld

Oorspronkelijk gebouwd vanaf 1970 in de toenmalige Sovjet-Unie zijn deze locomotieven van de zogenaamde Baureihe 130 (DB AG: 230), BR 131 (231), BR 132 (232, 233, 234 en 241) en BR 142 (242) naar de DDR geïmporteerd en in dienst gesteld bij de Duitse spoorwegen. Dit type locomotieven (3000pk 120km/h) heeft als bijnaam Ludmilla, naar de werkplaats in Leipzig.

 

De RN232 (RN staat voor Railion Nederland, tegenwoordig DB Schenker Rail) is een serie van 12 stuks locomotieven die zijn omgebouwd voor het uitvoeren van goederenvervoer in Nederland, en ook tussen Nederland en Duitsland. Overigens komen deze locs sinds juni 2011 structureel niet meer in Nederland.

 

De 232'ers zijn als V300 door de Oekraïense Lokomotivfabrik Luhansk te Loehansk gebouwd in samenwerking met de Deutsche Reichsbahn als doorontwikkeling van de vanaf 1966 aan de DDR geleverde V200 later BR120 Taiga trommel. De leverserie is in de tijd duidelijk in groepen verdeeld om zo een einde te maken aan de type-wildgroei binnen de V300 serie. De V300 werd in het begin geleverd als 140km/h snelle goederenloc die als universeel machine geleverd had moeten worden, dit door het ontbreken van de gevraagde verwarmingsgenerator voor de boordspanning in het personenvervoer.

 

Later na de Duitse eenwording (Wende) is het Ludmilla verhaal van de BR232, 234, 241, 232.9 pas actueel geworden voor het westelijk deel van Duitsland en in Nederland met de komst van de BR241 en de BR232.9-serie naar Oberhausen.

Terug naar Materieel of naar alle Diesels