RN 6494

Terug naar Materieel of naar alle Diesels

Model

Maatschappij RailIon Nederland RN 6494 
Type G 1206
Asindeling Bo'Bo' 
Fabrikant MaK
In dienst 1997 tot heden
Inzet goederenverkeer 
Model Minitrix 12217
Treinnummer 35 - samen met 47 - RailPro
Samenstelling zelflossers: 12x Star F251 Railpro
Aanschaf ± 2002

Inzet

Deze loc is een van de vele verschijningen van de G 1206 van MAK. In ons geval in eigendom van RailIon.

 

De loc wordt hier ingezet voor het infrabeheer en trekt een sleep zelflossers met ballast.


Inzet is op alle uren van de dag.

Route

De route voert vanuit het schaduwstation over Sittard, Maastricht, België, Duitsland, Heerlen, Sittard naar het schaduwstation. Het gedeelte Maastricht-Heerlen kan naar willekeur in omgekeerde richting gereden worden.


Grote voorbeeld

Het ontwerp is gebaseerd op een standaardtype van MaK, de DE 1002. De locomotieven worden dieselelektrisch aangedreven, en waren de eerste Nederlandse locomotieven met draaistroommotoren. De locomotieven waren in eerste instantie voorbereid op de mogelijkheid om een afstandsbediening (Radiografische bediening) in te bouwen. Deze afstandsbedieningen werden later ingebouwd en in gebruik genomen. Tot 4 locs mogen gecombineerd (multiple geschakeld) rijden, voor het trekken van zware goederentreinen.

 

Ze zijn langer dan de DE 1002, omdat er ruimte nodig was voor de ATB en een hulpdieselmotor, die bij een geparkeerde loc elektriciteit opwekt voor batterijlading en voor de verwarmingselementen die het koelwater van de hoofddieselmotor op temperatuur brengen of houden. Hierdoor is de hoofdmotor altijd op bedrijfstemperatuur en is het niet nodig de hoofdmotor stationair warm te laten draaien. In tegenstelling tot de eerdere Nederlandse locomotieftypen kan de hoofddieselmotor niet zonder extra handelingen koud gestart worden.

Ook is er meer ruimte nodig voor de draaistellen, omdat die groter zijn door de toepassing van blokkenremmen in plaats van schijfremmen. Omdat er hulpstuurtafels voor het rangeren achter de stoelen werden geplaatst werd de doorgang erg smal en dus werd ook de cabine langer. De cabine staat 110 mm hoger dan bij het voorbeeld, zodat de machinist royalere zichtlijnen heeft. Hierdoor werd het tevens mogelijk de batterijen onder de vloer van de cabine onder te brengen, wat een betere bereikbaarheid tot gevolg had.

 

In de loop van 1986 zijn door NS in de fabriek van MaK praktijkproeven gedaan met de cabine, om de zichtlijnen te beproeven en om te controleren of de machinist wel binnen het omgrenzingsprofiel blijft wanneer hij uit de cabine leunt. Hiertoe is een aantal machinisten naar de fabriek gereisd.

 

De 12-cilinder-dieselmotor is afkomstig van MTU. Van de eerste serie van 60 zijn 20 draaistellen door MaK gefabriceerd, en voor 50 locs door Stork RMO in Amsterdam. De draaistellen hebben een grotere radstand dan die van het loctype dat model heeft gestaan, omdat de conventionele blokkenrem is toegepast, in tegenstelling tot het voorbeeld. Voor de loc is een speciale stoel ontworpen die niet alleen naar voren en naar achteren geschoven kan worden, maar ook dwars gekanteld kan worden met het oog op het door het raam naar buiten leunen, onder andere bij het rangeren. De dieselmotor drijft een borstelloze gelijkstroomgenerator aan. Deze levert een gelijkspanning van 1500 volt. Dit was een eis van het Ministerie van Defensie dat ze wilde kunnen gebruiken om noodhospitalen te kunnen samenstellen met passagiersrijtuigen die moeten worden gevoed met 1500 volt gelijkstroom, waarbij de energie geleverd zou moeten worden door de diesellocomotief. De 4 tractiemotoren worden gevoed met driefasenwisselstroom, zogenaamde draaistroom. De wisselrichter bevindt zich in de korte huif.

 

Een aantal van deze locomotieven heeft extra apparatuur voor de gebruikte treinbeïnvloeding in België en Duitsland om in deze landen te worden toegelaten. Deze locomotieven hebben respectievelijk de bijnamen Vlaamse Reuzen en Duitse Herders. Daarnaast zijn er locomotieven uitgerust met ETCS om te kunnen rijden op de Betuweroute. Deze worden DMI-locs genoemd naar de DMI (Driver Machine Interface) die is ingebouwd boven de stuurtafel van de loc. Voor het heuvelbedrijf op Kijfhoek zijn zogenaamde "heuvelloccen" 6476 tot en met 6479.

(Bron: Wikipedia)

Terug naar Materieel of naar alle Diesels