NS 1704

Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch

Model

Maatschappij NS
Type 1704
Asindeling B'B'
Fabrikant GEC-Alsthom
In dienst 1991
Inzet personenvervoer (IC en DD-AR)
Model Fleischmann 7363
Revisie Nieuwe MAXXON motor juli 2018
Treinnummer 34 - IC-6
Samenstelling ICR: A-B-B-B-B-A
Aanschaf ± 1988

Inzet

De NS 1704 wordt hier ingezet als intercity met ICR rijtuigen.

 

Hij rijdt overdag en in de avond.

 

Route

Hij volgt een route vanuit het schaduwstation over Sittard via Heerlen (haltering) naar Duitsland en via België en Maastricht (haltering) weer naar Sittard en het schaduwstation. De route kan ook in omgekeerde richting worden genomen.

 


Grote voorbeeld

De NS-locserie 1700 is een serie elektrische locomotieven, die vanaf begin 1992 worden ingezet door de Nederlandse Spoorwegen voor reizigerstreinen. De locomotieven met asindeling B'B' zijn gebaseerd op het locomotieftype BB 7200[1] van de Franse spoorwegen (SNCF) en zijn een gemodificeerde versie van de NS-serie 1600.

 

De locomotieven worden ingezet in intercitytreinen, bestaande uit ICRm-rijtuigen, voor internationale treinen en werden gebruikt voor het trekken en duwen van DD-AR-treinstammen.

 

In december 1991 kwam de eerste locomotief van de serie 1700 in Nederland aan. De locomotieven werden bij indienststelling voornamelijk gebruikt voor het trekken en duwen van dubbeldekkerstreinstammen. Alleen de 1735-1741 zijn na hun indienststelling ruim een jaar bij andere treinen gebruikt. Nadat er voldoende DD-AR materieel beschikbaar kwam, werden ook deze locomotieven bij dubbeldekstreinstammen gevoegd. Sinds de zomer van 1994 waren in totaal 81 locomotieven en 79 dubbeldeksstammen beschikbaar.

 

De speciaal voor deze treinstammen ontwikkelde motorrijtuigen mDDM voor DD-AR vervingen eind jaren negentig een groot deel van de locomotieven. De vrijgekomen locomotieven vervingen de locomotieven uit de serie 1600 in de reizigersdienst. Deze vervingen op hun beurt de laatste elektrische locomotieven van de series 1100, 1200 en 1300 uit de jaren vijftig in de goederendienst.

 

In de periode 2007-2009 reden de locomotieven ook een deel van de treinen die bestonden uit ICL-rijtuigen. Vanaf begin 1993 werden de toen gloednieuwe 1735-1741 in de gewone treindienst ingezet. De locs werden hierbij vooral tussen Den Haag en Venlo ingezet.

Bron: Wikipedia

 

Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch