DB VT 798-998-798

Terug naar Materieel of naar alle Diesels

Model

Maatschappij DB
Type VT 798
Asindeling Bo
Fabrikant Wagonfabrik Uerdingen 
In dienst 1953-2000 
Inzet Regionale reizigersdienst 
Model Minitrix 12554
Treinnummer 31 - Railbus
Samenstelling VT 798-998-798
Aanschaf 20-3-2010

Inzet

De railbus worden ingezet als museumtrein. Hij bestaat uit een motorwagens, een bijwagen met stuurstand en een tussengeplaatste bijwagen zonder stuurstand.

Deze trein wordt 18x per dag ingezet in een uurdienst vanaf 04:55. Soms komt een dienst te vervallen, omdat de trein niet op tijd terug is.

 

Route

De museumlijn wordt bereden vanuit Schin op Geul.

 

Eerst volgt een slag naar Valkenburg, dan terug naar Schin op Geul en via de miljoenenlijn naar Kerkrade Centrum en door naar Heerlen. Daarna terug naar Schin op Geul.

 


Grote voorbeeld

Een Railbus is een kleine en goedkope trein voor personenvervoer, die wordt ingezet op buurtlijnen. Zij zijn vaak gebaseerd (maar niet in alle gevallen) op de structurele elementen van de bus- en vrachtautoindustrie. De oude Railbussen lijken ook op bussen, vandaar ook de naam.

 

In allerlei varianten zijn in de spoorweghistorie lichte goedkope treinen ontwikkeld om rendabel vervoer aan te kunnen bieden op minder drukke baanvakken. De bekendste vertegenwoordiger van deze categorie is de Duitse Schienenbus VT98.

 

Tegenwoordig is dit type materieel veel te vinden bij toeristische lijnen en museumlijnen in binnen- en buitenland. In Nederland bevinden zich railbussen type VT98 bij de ZLSM te Simpelveld. Deze railbus is in originele staat en rijdt op het grenstraject tussen Simpelveld en Vetchau (D), een echte beleving langs de overblijfselen van de grenslinie met onder andere reusachtige betonblokken.

 

Sinds het voorjaar van 2010 rijdt er ook een railbus bij de SGB te Goes van het type: VT98.2 Deze trein rijdt in een aparte kleurstelling door het Zeeuwse landschap, en doet verschillende stations aan waar reizigers in en uit kunnen stappen bij bezienswaardigheden of een wandelroute kunnen maken vanaf de uitstapplaats.

"Uerdinger Schienenbus" is de gebruikelijke benaming van railbussen, die door de Waggonfabrik Uerdingen werden ontwikkeld. Het gaat om een dieselaangedreven, 2-assige motorwagen in lichtblauw-witte uitvoering, waarbij de dieselmotoren onder de wagen in het draagframe is ingebouwd. In het bijzonder hebben we het dan over de VT 95 (latere reeks 795) en de VT 98 (latere reeks 798 van de vroegere DB. Deze werden ingezet in het personenvervoer op voor stoom- en diesellocomotieven weinig rendabele zijlijnen. Van 1950 tot 1971 werden in totaal 1492 motorwagens gebouwd. Inclusief aanhang- en stuurstandwagens beloopt het totaal 3306 eenheden.

 

De meeste van deze rijtuigen werden door de Waggonfabrik Uerdingen zelf gebouwd.

 

De railbussen werden wegens hun lawaaiige rijgedrag vaak als Rode Brommer aangeduid. Niettemin werden ze als de redding voor de zijlijnen bestempeld, omdat door hun goedkope dienstuitvoering de stillegging van zijlijnen wezenlijk is vertraagd.

 

Terug naar Materieel of naar alle Diesels