Rail4Chem 2003

Terug naar Materieel of naar alle Diesels

Model

Maatschappij Rail4Chem 2003
Type G 2000
Asindeling B'B'
Fabrikant Vossloh
In dienst 2000
Inzet zware goederentreinen
Model Mehano
Treinnummer 30 - In revisie
Samenstelling  
Aanschaf ± 2006

Inzet

Deze Rail4Chem G2000 diesel trekt normaliter zware goederentreinen. Hij is thans in revisie.

 

Route

In revisie. 


Grote voorbeeld

De diesellocomotievenserie G2000 wordt sinds het jaar 2000 bij Vossloh in Kiel gebouwd. Deze locomotieven met een dieselhydraulische overbrenging hebben een vermogen van maximaal 2700 kW en een maximumsnelheid van 140 km/h.

De locomotief is toegelaten op de spoorwegnetten van Duitsland, Italië, Nederland, België, Frankrijk, Zweden, Denemarken en Polen.

Er zijn in totaal 5 varianten:

  • G2000(-1) BB: asymmetrische cabine, 2240 kW
  • G2000-2 BB: symmetrische cabine, 2240 kW, voor Italië
  • G2000-3 BB: symmetrische cabine, 2240 kW, voor Duitsland
  • G2000-4 BB: symmetrische cabine, 2700 kW
  • G2000-5 BB: symmetrische cabine, 2700 kW, voor Scandinavië

In Nederland worden ze door de vervoerders ACTS, Captrain en ERS Railways gebruikt, in België door Trainsport, Fret SNCF en B-cargo (HLD 57). Verder worden ze gebruikt door bedrijven uit Frankrijk, Tsjechië, Duitsland, Italië en Spanje.

De Vossloh G 2000 is in België bekend onder de naam HLD 57. De reeks, die aanvankelijk uit vijf locomotieven bestond (5701-5705) en in de loop van 2011-2012 zelfs uitgebreid werd tot 9 locomotieven (5701-5709) is sinds eind 2008 in dienst bij de NMBS. Ze wordt er voornamelijk gebruikt voor het slepen van internationale goederentreinen voor rekening van goederenfiliaal B-cargo (sinds 2011 B-Logistics). Dagelijks, behalve op zondag, sleept een locomotief van de reeks 57 treinen 48846 (Tessenderlo (B) - Bully Grenay (F)) en 48857 (Bully Grenay (F) - Tessenderlo (B)).

Vanaf 2008 werd reeks 57 steeds ingezet op de verbindingen Tessenderlo-Bully Grenay (F) en Antwerpen Angola - Port Bou. NMBS-personeel bestuurde deze treinen tot in Valenton, nabij Paris. In 2010 namen de nieuwe elektrische locomotieven van reeks 29 de diensten naar Port Bou volledig over. Vanaf dan werd een 57 nog slechts heel uitzonderlijk eens gebruikt op deze verbinding.

 

In 2010 kregen de locomotieven van reeks 57 echter een bijkomende taak: het slepen van de glucosetreinen 49804-49807 Aalst-Nesle Somme (F), alsook voor de graantreinen vanuit Saleux, Ailly-sur-Noie en Poix de Picardie naar Aalst. Daarnaast werd vaak beroep gedaan op een 57 voor diverse andere goederentreinen. Daarbij horen nog steeds de occasionele bedieningen van Lille Port Fluvial (F) (nabij Lille Délivrance) en de bediening van de aansluiting van koperfabriek "Nexans" te Loison bij Lens (F). Door hun veelzijdige inzetbaarheid komen ze ook vaak in actie voor diverse extra goederentreinen. Dat zorgt ervoor dat reeks 57 ondertussen op vele plaatsen werd gespot, waaronder zelfs Zeebrugge en Calais Fréthun.

 

In januari 2011 werd de NMBS-reeks 57 uitgebreid met twee locomotieven, die de nummers 5706 en 5707 kregen. Ze waren voordien in dienst bij ECR. Nadien volgden ook nog de 5708 en 5709, eveneens afkomstig van ECR, maar per december 2012 werden de vier bijkomende locs terug overbodig en bleven dus nog slechts de oorspronkelijke vijf machines over.

De locomotieven van deze reeks zijn geen eigendom van de NMBS, maar worden gehuurd bij Angel Trains en dragen niet allemaal dezelfde kleurstelling. De 5701 en 5705 hebben blauwe stuurcabines, de 5702, 5703 en 5704 groene. De 5706, 5707, 5708 en 5709 waren afkomstig van ECR en nog steeds volledig grijs geschilderd, met een gele zone op de fronten.

Terug naar Materieel of naar alle Diesels