Talent 3 Connexxion

Terug naar Materieel of naar alle Lightrail

Model

Maatschappij Connexxion
Type Talent (DB 643)
Asindeling  
Fabrikant Bombardier Transportation
In dienst

1996-2009

Inzet personenvervoer
Model Brawa 1714
Treinnummer 19 - Talent
Samenstelling Ak-AB-Bk
Aanschaf 14-10-2005

Inzet

De Talent van Connexxion wordt ingezet in de regionale stoptreindienst. Hij wordt ingezet vanuit Maastricht.

 

Deze trein rijdt een 2-uursdienst in afwisseling met Wadloper 3225 van 06:55 tot 20:55.

 

Route

De Talent volgt een route van Maastricht via Valkenburg en Schin op Geul naar Heerlen. Hij vervolgt de route naar Sittard. Vanuit Sittard gaat het terug naar Maastricht.

 

Afwisselend wordt de route in omgekeerde richting afgelegd.

 


Grote voorbeeld

De Talent is een normaalsporig treinstel volgens UIC normen door Alexander Neumeister in 1994 ontworpen. Na een bouwtijd van 7 maanden door Waggonfabrik Talbot te Aken werd het prototype in februari 1996 voorgesteld. Er werden demonstratieritten georganiseerd in Duitsland, Nederland, Noorwegen, Tsjechië Zwitserland, Denemarken, Luxemburg, Polen en Zweden.

De fabriek is sinds 2001 onderdeel van Bombardier Transportation. In 2006 werd door Bombardier Transportation de opvolger van de Talent de Talent 2 gepresenteerd.

 

Typerend aan dit treinstel is door de toepassing van Scharfenbergkoppeling de spitse neus met het grote voorruit. De zijwanden zijn niet zoals de meeste railvoertuigen vlak gemaakt maar hebben een kleine ronding. In de optie lijst kwamen ook zaken voor op de straat te kunnen rijden zoals: knipperlichten, buitenspiegels enz.

 

Bij de treinen geleverd aan de NSB werd voor meer comfort op lange afstand kantelbak techniek toegepast.

 

De Talent wordt geleverd in een twee en driedelige uitvoering, als elektrisch treinstel en dieseltreinstel. Bij het dieseltreinstel naar keuze met een mechanische of elektrische transmissie.

 

De dieselmotoren bevinden zich in de uiteinden van de wagenbakken, waardoor de vloerhoogte daar 1130 mm boven bovenkant spoorstaaf bedraagt. In het midden, waar zich de deuren bevinden, is de vloerhoogte 590, 800 of 960 mm. De trein heeft meestal een eenvoudig interieur. De treinstellen zijn uitgerust met luchtvering.

 

Terug naar Materieel of naar alle Lightrail