NS 3013 Post

Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch

Model

Maatschappij NS
Type 3013
Asindeling Bo'Bo'
Fabrikant Werkspoor 
In dienst 1965-2008 
Inzet posttrein
Model Arnold
Treinnummer 7 - Motorpost
Samenstelling 3 postwagens
Aanschaf ± 1989

Inzet

Deze Motorpost rijdt met 3 postwagens.

 

De trein wordt ingezet in de nachtelijke uren rondom middernacht en enkele keren in de middag.

 

Route

De route voert vanuit het schaduwstation naar de post terminal in Sittard. Vandaar vervolgt de trein zijn reis naar Maastricht, waar eveneens op de PTT terminal wordt gehalterd.

 

Na laden en lossen vertrekt de trein weer om kop maken te voorkomen via Heerlen naar Sittard waar opnieuw een gehalterd wordt aan de losplaats. Ten slotte keert de trein terug naar het schaduwstation.

 


Grote voorbeeld

Voorgeschiedenis

Al zolang er treinen rijden, vindt er postvervoer per spoor plaats. Dit gebeurde voornamelijk in speciale postrijtuigen die meereden in reizigerstreinen. Daarnaast reden ook treinen met uitsluitend postvervoer. Deze reden voornamelijk 's nachts. Met de komst van het stroomlijnmaterieel in de jaren '30, werden ook speciale stroomlijnpostrijtuigen ontwikkeld. Deze rijtuigen hadden automatische koppelingen en konden dus alleen met treinstellen meerijden. Daarnaast werd ook in de treinstellen zelf vaak post vervoerd.

 

Omdat het meevoeren van post in reizigerstreinen door het laden en lossen regelmatig voor vertraging zorgde, werd in de jaren '50 besloten om de post zo veel mogelijk gescheiden van het reizigersvervoer te vervoeren. Door de buitendienststelling van Mat '24 (Blokkendozen) in de reizigersdienst, kwamen elektrische motorrijtuigen beschikbaar. Een aantal motorrijtuigen werd dan ook verbouwd tot postmotorrijtuigen en genummerd in serie mP 9200. Nu kon de post los van reizigerstreinen vervoerd worden in elektrisch materieel met vergelijkbare snelheid. Tussen 1956 en 1960 werden in totaal 25 Blokkendoos-motorrijtuigen omgebouwd tot motorpost.

Motorpostrijtuigen

In de jaren zestig werden door de PTT 35 speciaal voor het postvervoer ontworpen postmotorrijtuigen aangeschaft ter vervanging van de oude Blokkendoosrijtuigen. De serie werd genummerd in mP 3000 en is afgeleid van het Elektrisch Materieel '64. De rijtuigen zijn in 1965 en 1966 gebouwd door Werkspoor. Het onderhoud werd verzorgd door de NS, die ook het rijdend personeel leverde.

 

In tegenstelling tot Mat '64, dat van Scharfenbergkoppelingen is voorzien, heeft een mP 3000 conventionele schroefkoppelingen en buffers, waardoor koppeling met de postrijtuigen Plan C, Plan E en Plan L en met goederenwagens mogelijk was. Treinschakeling tot maximaal drie mP's was mogelijk. Aanvankelijk waren de postmotorrijtuigen roodbruin geschilderd, zoals de oude Blokkendoos-motorposten. Voor een betere zichtbaarheid kregen ze later een groot geel vlak tussen de lichtbalk en het derde frontsein.

 

Tussen de tweede helft van de jaren zeventig en de eerste helft van de jaren '80 werden de motorposten overgeschilderd in een combinatie van de nieuwe NS-huisstijl (geel) en de PTT-huisstijl (rood). Door de privatisering van de PTT werd de huisstijl vanaf 1989 opnieuw aangepast. Sinds de jaren zeventig reden ze voornamelijk met de speciale postwagens type Hbbkkss.

Terug naar Materieel of naar alle NS Elektrisch